حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم که فرمود:
بعضى از کسانى که ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است.
حسن گفت: عرض کردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
فرمود: به خاطر دوستىشان با دشمنان ما و دشمنىشان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
( صفات الشیعه ص 8 )
رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم: «و اذا لم یامروا بالمعروف و لم ینهوا عن المنکر و لم یتبعواالاخیار من اهل بیتی، سلط الله علیهم اشرارهم فیدعو عند ذلکخیارهم فلا یستجاب لهم». هرگاه مردم امربه معروف و نهى از منکر را ترک نمایند و ازنیکان خاندان من پیروى نکنند خداوند بدانشان را بر آنان مسلطگرداند، در این هنگام خوبان ایشان دعا کنند ولى دعایشانمستجاب نشود.
رسول خدا صلى الله علیه و آله: «لا یزال الناس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر وتعاونوا على البر فاذا لم یفعلوا ذلک نزعت عنهم البرکات و سلطبعضهم على بعض، و لم یکن لهم ناصر فی الارض و لا فی السماء.» مردم همواره در خیر و برکتاند تا هر زمان که امر به معروف ونهى از منکر کنند و یکدیگر را بر کار خیر کمک رسانند پس هرگاه آن را به جا نیاورند برکات از آنان سلب گردد و گروهى برگروه دیگر مسلط شود به طورى که براى آنان یاورى نه در زمینباشد و نه در آسمان.
امام على علیه السلام: «و امر بالمعروف تکن من اهله و انکر المنکر بیدک و لسانک وباین من فعله بجهدک و جاهد فی الله حق جهاده و لا تاخذک فیالله لومة لائم و خض الغمرات للحق حیث کان.» [فرزندم حسن] به کار نیک امر کن تا در شمار نیکوکاران درآیى وبه دست و زبان کار ناپسند را زشتشمار و از آن که کار ناپسندکند با کوشش خود را دور بدار. در راه خدا بکوش، چنان که شاید،و از سرزنش ملامتگرانتبیمى نداشته باش براى حق به هر دشوارىهرجا بود وارد شو.
امام على علیه السلام: «ان الله تبارک و تعالى لم یرض من اولیائه ان یعصى فی الارض وهم سکوت مذعنون لا یامرون بالمعروف و لا ینهون عن المنکر، فوجدتالقتال اهون علی من معالجة الاغلال فی جهنم». همانا خداوند از اولیاء خود نپسندیده که معصیت او در زمینبشود و آنها ساکت و آرام باشند و امر به معروف و نهى از منکرنکنند، پس پیکار را از تحمل غلهاى جهنم آسانتر یافتم.
امام على علیه السلام: «قوام الشریعة الامر بالمعروف و النهی عن المنکر و اقامةالحدود.» شالوده دین بر امر به معروف و نهى از منکر و برپا داشتن حدودالهى استوار است.
امام على علیه السلام: «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر لا یقربان من اجل ولا ینقصان من رزق و افضل ذلک کلمة عدل عند امام جائر.» امر به معروف و نهى از منکر مرگ را نزدیک نمىسازند و از رزق وروزى نمىکاهند و برتر از همه اینها سخنى عادلانه است نزدپیشوایى ستمپیشه.
امام على علیه السلام: «فان الله سبحانه لم یلعن القرن الماضی بین ایدیکم الا لترکهمالامر بالمعروف و النهی عن المنکر فلعن الله السفهاء لرکوبالمعاصی و الحلماء لترک التناهی.» همانا خداوند سبحان مردم دوران گذشته را که پیش از شماینداز رحمتخود دور نفرمود، جز براى آن که امر به معروف و نهى ازمنکر را ترک کردند. پس خداوند بىخردان آنان را لعنت کردبه خاطر نافرمانى کردن و خردمندان را به (گناه) ترک نهىیکدیگر.
امام باقر علیه السلام: «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فریضة عظیمة تقام بهاالفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمرالارض و ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر.» امر به معروف و نهى از منکر دو فریضه بزرگ الهى است که دیگرفرائض با آنها بر پا مىشوند و به وسیله آنها راهها امن مىگرددو کسب و کار مردم حلال مىشود و حقوق افراد بدیشان بازگرداندهمىشود و در سایه آن زمینها آباد و از دشمنان انتقام گرفتهمىشود و در پرتو آنها همه کارها رو به راه مىگردد.
امام صادق علیه السلام: «قال رسول الله صلى الله علیه و آله: ان الله عز و جل لیبغض المؤمن الضعیف الذی لا دین له، فقیل له: و ما المؤمن الذی لا دین له؟ قال: الذی لا ینهى عن المنکر». پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: خداى عز وجل نسبتبه مؤمن ضعیف و سستى که دین ندارد خشمناکاست. پرسیدند: مؤمنى که دین ندارد کدام است؟ فرمود آن که نهىاز منکر نمىکند.
امام صادق علیه السلام: «اذا راى المنکر فلم ینکره و هو یقدر علیه فقد احب ان یعصىالله و من احب ان یعصى الله فقد بارز الله بالعداوة.» اگر کسى کار ناپسندى را ببیند و با داشتن توانایى، آن را زشتنشمارد، دوست داشته باشد که خداوند عصیان شود و هر که دوستباشد که خداوند عصیان شود، به دشمنى با خدا پرداخته است.