نور طاها

وبگاه مطهر

نور طاها

وبگاه مطهر

سخنان معصومین(ع) در مورد اهمیت و ضرورت امر به معروف و نهی از م


حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم که فرمود:
بعضى از کسانى که ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است.
حسن گفت: عرض کردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
( صفات الشیعه ص 8 )

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم: «و اذا لم یامروا بالمعروف و لم ینهوا عن المنکر و لم یتبعواالاخیار من اهل بیتی، سلط الله علیهم اشرارهم فیدعو عند ذلک‏خیارهم فلا یستجاب لهم‏». هرگاه مردم امربه معروف و نهى از منکر را ترک نمایند و ازنیکان خاندان من پیروى نکنند خداوند بدانشان را بر آنان مسلطگرداند، در این هنگام خوبان ایشان دعا کنند ولى دعایشان‏مستجاب نشود.
رسول خدا صلى الله علیه و آله: «لا یزال الناس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر وتعاونوا على البر فاذا لم یفعلوا ذلک نزعت عنهم البرکات و سلطبعضهم على بعض، و لم یکن لهم ناصر فی الارض و لا فی السماء.» مردم همواره در خیر و برکت‏اند تا هر زمان که امر به معروف ونهى از منکر کنند و یکدیگر را بر کار خیر کمک رسانند پس هرگاه آن را به جا نیاورند برکات از آنان سلب گردد و گروهى برگروه دیگر مسلط شود به طورى که براى آنان یاورى نه در زمین‏باشد و نه در آسمان.

امام على علیه السلام: «و امر بالمعروف تکن من اهله و انکر المنکر بیدک و لسانک وباین من فعله بجهدک و جاهد فی الله حق جهاده و لا تاخذک فی‏الله لومة لائم و خض الغمرات للحق حیث کان.» [فرزندم حسن] به کار نیک امر کن تا در شمار نیکوکاران درآیى وبه دست و زبان کار ناپسند را زشت‏شمار و از آن که کار ناپسندکند با کوشش خود را دور بدار. در راه خدا بکوش، چنان که شاید،و از سرزنش ملامتگرانت‏بیمى نداشته باش براى حق به هر دشوارى‏هرجا بود وارد شو.
امام على علیه السلام: «ان الله تبارک و تعالى لم یرض من اولیائه ان یعصى فی الارض وهم سکوت مذعنون لا یامرون بالمعروف و لا ینهون عن المنکر، فوجدت‏القتال اهون علی من معالجة الاغلال فی جهنم‏». همانا خداوند از اولیاء خود نپسندیده که معصیت او در زمین‏بشود و آنها ساکت و آرام باشند و امر به معروف و نهى از منکرنکنند، پس پیکار را از تحمل غلهاى جهنم آسانتر یافتم.
امام على علیه السلام: «قوام الشریعة الامر بالمعروف و النهی عن المنکر و اقامة‏الحدود.» شالوده دین بر امر به معروف و نهى از منکر و برپا داشتن حدودالهى استوار است.
امام على علیه السلام: «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر لا یقربان من اجل ولا ینقصان من رزق و افضل ذلک کلمة عدل عند امام جائر.» امر به معروف و نهى از منکر مرگ را نزدیک نمى‏سازند و از رزق وروزى نمى‏کاهند و برتر از همه اینها سخنى عادلانه است نزدپیشوایى ستم‏پیشه.
امام على علیه السلام: «فان الله سبحانه لم یلعن القرن الماضی بین ایدیکم الا لترکهم‏الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فلعن الله السفهاء لرکوب‏المعاصی و الحلماء لترک التناهی.» همانا خداوند سبحان مردم دوران گذشته را که پیش از شماینداز رحمت‏خود دور نفرمود، جز براى آن که امر به معروف و نهى ازمنکر را ترک کردند. پس خداوند بى‏خردان آنان را لعنت کردبه خاطر نافرمانى کردن و خردمندان را به (گناه) ترک نهى‏یکدیگر.
امام باقر علیه السلام: «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فریضة عظیمة تقام بهاالفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمرالارض و ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر.» امر به معروف و نهى از منکر دو فریضه بزرگ الهى است که دیگرفرائض با آنها بر پا مى‏شوند و به وسیله آنها راهها امن مى‏گرددو کسب و کار مردم حلال مى‏شود و حقوق افراد بدیشان بازگردانده‏مى‏شود و در سایه آن زمین‏ها آباد و از دشمنان انتقام گرفته‏مى‏شود و در پرتو آنها همه کارها رو به راه مى‏گردد.
امام صادق علیه السلام: «قال رسول الله صلى الله علیه و آله: ان الله عز و جل لیبغض المؤمن الضعیف الذی لا دین له، فقیل له: و ما المؤمن الذی لا دین له؟ قال: الذی لا ینهى عن المنکر». پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: خداى عز وجل نسبت‏به مؤمن ضعیف و سستى که دین ندارد خشمناک‏است. پرسیدند: مؤمنى که دین ندارد کدام است؟ فرمود آن که نهى‏از منکر نمى‏کند.
امام صادق علیه السلام: «اذا راى المنکر فلم ینکره و هو یقدر علیه فقد احب ان یعصى‏الله و من احب ان یعصى الله فقد بارز الله بالعداوة.» اگر کسى کار ناپسندى را ببیند و با داشتن توانایى، آن را زشت‏نشمارد، دوست داشته باشد که خداوند عصیان شود و هر که دوست‏باشد که خداوند عصیان شود، به دشمنى با خدا پرداخته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد